افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس؛ ارمغانی برای مردم

افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس؛ ارمغانی برای مردم
سایت خبری نفت ما نوشت:
میزان فلرینگ ایران مطابق آمار مراجع معتبر بین المللی 16.4 میلیارد متر مکعب در سال است. یعنی 120 برابر تولید یک فاز اسمی و معادل صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپایی به ارزش 10 میلیارد دلار در سال می باشد. ایران باید بر اساس معاهده پاریس سالانه میزانی از آلاینده‌ های نفتی و گازی ارسالی خود به جو را که ناشی از سوخت گازهای فلر است، بکاهد و برنامه قابل قبول ‌تری برای این روند در نظر بگیرد. کنترل فلرها در ایران قبل از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، بیشتر در حد مطالعاتی بوده، نه مهار در سطح عملیاتی، در حالی که از این فلرها در تولید سوخت، خوراک یا تولید برق استفاده می شود.
پالایشگاه گاز  بیدبلند خلیج فارس که در مرداد سال جاری به بهره ‌برداری می ‌رسد، نقش کلیدی در به ثمر رسیدن طرح تبدیل گاز سوخته شده در فلرها به خوراک پتروشیمی ‌ها دارد. با اجرای طرح ملی و زیست محیطی جمع آوری گازهای مشعل، حدود 700 میلیون فوت مکعب در روز از گازهای مشعل جمع آوری می ‌شود و شاهد حذف  آلودگی زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای مشعل خواهیم بود. همچنین گازهای جمع آوری شده به عنوان خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند استفاده می‌ شود و این گازها که پیش از این سوخته می ‌شدند تبدیل به منبعی برای تولید ثروت خواهد شد.
شایان ذکر است که هلدینگ خلیج فارس مبلغ 1 میلیارد یورو در طرح بزرگ جمع‌ آوری گازهای مشعل‌های نفتی، سرمایه ‌گذاری کرده است. در واقع مگاپروژه‌ای مهم و راهبردی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در شهر بهبهان، با جمع ‌آوری گازهای همراه از محدوده جنوبی کشور از اتلاف سرمایه ملی‌ جلوگیری می‌کند و هم‌ زمان از مقدار آلایندگی بیشتر می ‌کاهد. فرآورده ‌های این مجموعه شامل متان، اتان، پروپان، بوتان، گاز اسیدی و میعانات است.
پالایشگاه بید بلند خلیج فارس در حوزه بالادست از NGL های چهارگانه 900، 1000، 1200 و1300 خوراک دریافت می‌ کند و پس از پالایش، بخشی از محصول با طی فاصله 100 کیلومتر به تاسیسات ماهشهر و اسکله صادراتی منتقل می شود و این وجه تمایز با پالایشگاه ‌های پارس جنوبی است که از نظر ارزش افزایی خوب است.
این مگاپروژه دارای ظرفیت ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز است که برای استانهای جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر دارای اهمیت است و با راه ‌اندازی طرح گچساران، ۱.۵ میلیون تن اتان از بید بلند خلیج فارس به گچساران ارسال شده، و تا زمان بهره ‌برداری پتروشیمی گچساران به پتروشیمی ‌های منطقه ماهشهر منتقل خواهد شد.
از نکات مهم دیگر اشتغال جوانان بومی در این پروژه است که در رشد و توسعه منطقه نیز تاثیر مطلوبی خواهد داشت.
مهندس محمود امین نژاد، مدیرعامل این پالایشگاه اخیرا در گفت و گو با "نفت ما" با اشاره به بهره برداری از این پروژه در مرداد ماه، اعلام کرد که این ابر پروژه با تولید 100 درصدی محصول، سالیانه بیش از 700 میلیون دلار ضمن ایجاد زنجیره ارزش برای کشور ارزآوری خواهد داشت. لذا این پروژه در بازه زمانی 4 ساله می تواند هزینه های ساخت خود را  در راستای بازگشت سرمایه تامین و جبران نماید.
به گفته مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، در حوزه  ایجاد  زنجیره ارزش محصولات بیدبلند، خوراک مجمع های پتروشیمی گچساران و دهدشت خواهد شد. با توجه به تاخیر در تکمیل طرح پتروشیمی گچساران و عدم استفاده از محصول اتان بیدبلند خلیج فارس یک خط لوله اتان به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر احداث کردیم که محصول اتان بیدبلند خلیج فارس مشکل کمبود خوراک پتروشیمی های امیرکبیر، بندر امام و مارون را حل خواهد کرد.
امین نژاد افزود: پیش بینی ما این است که حدود 700 میلیون فوت مکعب خوراک از NGL900 وارد پالایشگاه خواهد شد که این حدود 30 درصد از کل ظرفیت تولید بیدبلند خلیج فارس خواهد بود و برنامه مان اینست که این طرح بزرگ ملی در سال جهش تولید به عنوان ارمغانی به مردم تقدیم شود.
در مجموع، پالایشگاه بید بلند خلیج فارس یکی از بی نظیرترین پروژه های مهم کشور است که بخش قابل توجهی از گازهایی که تا دیروز در فلرها سوزانده و یا مجددا به چاه های نفت تزریق می شد را تصفیه و از هدررفت آنها جلوگیری کرده و با تولید محصولات متنوع میلیون ها دلار را برای کشور ارزش آفرینی و درآمدزایی کند.
مهار فلرها توسط پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، معادل سه فاز گازی است و در کنار تحقق جهش تولید و درآمدزایی، به توسعه پایدار و محیط محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.  
تصویر بیدبلند
۳۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۸:۲۶
کد خبر : ۲۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.